Logo_download__2_

Uit literatuuronderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat dat er verschillende effectieve programma’s voorhanden zijn die de mentale weerbaarheid en het mentaal welbevinden op school en op de werkplek verbeteren. Dit geldt voor zowel docenten als leerlingen. Dit meldt het Trimbos-Instituut.

Het Trimbos-instituut heeft twee literatuuroverzichten gemaakt van systematische reviews, meta-analyses en richtlijnen. Deze betreffen de werksetting en de schoolsetting. In de werksetting blijken verschillende interventies effectief te zijn voor het verbeteren van de mentale gezondheid van werknemers. Vooral programma’s die gebruik maken van cognitieve gedragstechnieken scoren goed. Mindfulness, yoga, ontspanningsoefeningen en positief psychologische interventies kunnen ook bijdragen aan de mentale gezondheid van docenten. 
 
Voor de schoolsetting zijn verschillende interventies gevonden met een positieve impact op mentale gezondheid en/of de schoolprestaties. Voorbeelden van dergelijke interventieprogramma’s zijn onder andere Taakspel, Kanjertraining, en PAD. Deze programma's kenmerken zich door actieve lesmethoden, waarbij ouders en/of leerkrachten intensief betrokken worden. 
 
De literatuuroverzicht heeft een eerste inventarisatie opgeleverd van effectieve programma's voor de mentale weerbaarheid van leerlingen en leraren. Om beter onderlegde uitspraken te kunnen doen over de effectiviteit van de programma's is meer en beter opgezet onderzoek nodig. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids