Om van passend onderwijs voor alle zorgleerlingen een succes te maken is ondersteuning nodig van scholen bij het toepassen van de wettelijke mogelijkheden van maatwerk. Daarvoor pleiten Balans, de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) en Landelijk Platform GGZ. De organisaties hebben een brief gestuurd maar de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs om hun zorgen kenbaar te maken en om aan te geven welke kansen zij zien om passend onderwijs te laten slagen. Dat meldt Balans.
Uit het rapport van de Onderwijsraad van 5 december blijkt dat nog steeds veel scholen de zorgplicht ontduiken. De organisaties stellen in hun brief dat zij vooral zien dat de kennis over maatwerkmogelijkheden op scholen ontbreekt. Zo zouden de scholen de wettelijke kaders niet kennis en is het niet altijd eenvoudig om maatwerk te maken, dit vraagt namelijk ook inhoudelijke, domein overstijgende kennis, schrijven de organisaties in de brief. Ook is er nu vaak een tekort aan praktische ondersteuning voor de scholen om maatwerk mogelijk te maken.
De organisaties maken zich zorgen over dat er nog steeds geen duidelijke daling te zien in het aantal thuiszitters. Zo stijgt de groep kinderen met ontheffing van de leerplicht en zijn er veel kinderen die geen passende ondersteuning krijgen op school. Volgens de organisaties hebben veel van deze kinderen een leer- of gedragsproblematiek en kunnen met passende ondersteuning wel degelijk onderwijs volgen.
De organisaties doen daarom een dringend beroep op de Tweede Kamer en staatssecretaris Dekker van Onderwijs om ervoor te zorgen dat scholen ondersteuning krijgen bij het realiseren van maatwerk. De organisaties geven in de brief aan welke kansen zij zien om het passend onderwijs te laten slagen: flexibele bekostiging voor maatwerk per leerling, praktische ondersteuning bij ontwikkeling van maatwerk door een landelijk extern domein overstijgend team met doorzettingsmacht, kleinere klassen realiseren door minder management/overhead, kennisontwikkeling regelen op niveau van het samenwerkingsverband, verbetering afstemming zorg en onderwijs en verbetering samenwerking ouders en ouderbetrokkenheid.
Donderdag is er in de Tweede Kamer een Algemeen Overleg en wordt geëvalueerd hoe het ervoor staat met passend onderwijs.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids
Ontduiken is geen goede conclusie. Het is geen onwil maar onmacht. Het ontbreekt aan passende ondersteuning. Kleinere klassen is de "conditio sine qua non". Dit betalen door minder management? Dan toch zeker niet op schoolniveau. Adjuncts zijn wegbezuinigd. Directeur vergadert buiten de deur. De IB-er vervangt, als die tenminste niet noodgedwongen voor de klas staat.