Normal_klas__leerling__knutselen__tekenen__kinderen__po__ko__so

Oudervereniging Balans heeft samen met veel andere ouderorganisaties een eigen ‘onderzoeksrapport’ gemaakt over de staat van het onderwijs. Dit rapport, getiteld ‘Staat Onderwijs. Volgens ouders’ verschijnt vandaag tegelijk met het jaarverslag de Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie. Het rapport van de ouders zal vandaag onder andere worden overhandigd aan de Inspectie van het Onderwijs. Dit meldt Oudervereniging Balans.

‘Staat Onderwijs. Volgens ouders’ is ook een oproep aan de toekomstige regering om te investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Hiermee zullen volgens Balans veel van de door de Inspectie gesignaleerde problemen zoals kansenongelijkheid worden opgelost.
 
Volgens Balansdirecteur Swanet Woldhuis ontbreekt het op dit moment vooral aan visie op onderwijs bij het ministerie van onderwijs. Alleen maar meer regeltjes invoeren leidt niet tot betere kwaliteit. Ter illustratie: ondanks de almaar toenemende eisen van het ministerie, nemen de prestaties van leerlingen op gebieden als lezen, rekenen en wis- en natuurkunde alleen maar af.
 
Ook hekelt Woldhuis de eenzijdige aandacht van de Inspectie en de politiek voor de kansenongelijkheid van kinderen uit lage sociale milieus. “Het wordt tijd dat er daarnaast óók aandacht komt voor de grote kansenongelijkheid van kinderen met ontwikkelingsproblemen als ad(h)d, dyslexie en autisme. Doordat de juiste ondersteuning ontbreekt, stromen zij namelijk vaak af naar lagere onderwijsniveaus”, aldus Woldhuis. “En dat terwijl er nog 80 miljoen euro aan geld voor passend onderwijs op de plank ligt bij samenwerkingsverbanden. Dit is onacceptabel.” 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids