Logo_nederlandse_stichting_gehandicapte_kind_logo_nsgk

Nu kinderen in Midden- en Zuid-Nederland alweer in de klas zitten en leerlingen in Noord-Nederland ook in de startblokken staan om weer naar school te gaan, houden vele bedrijven en instanties een back tot school-campagne. Met deze campagnes maken bedrijven reclame voor schoolspullen als pennen, tassen, kleding en fietsen. De honderduizenden Nederlandse leerlingen met een beperking voelen zich vaak buitengesloten door deze campagnes omdat in de reclames zelden kinderen met een handicap te zien zijn. Daarom voert de NSGk dit jaar de campagne 'Ik ga ook weer naar school!'. Dit meldt NSGK.

Scholieren met een handicap herkennen zich niet in de meeste back to school-reclamebeelden. Daardoor krijgen ze het gevoel anders en minderwaardig te zijn. NSGK wil de bedrijven bewustmaken van hun rol hierin en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ook oog te hebben voor kinderen met een beperking. Meer informatie over de campagne op www.nsgk.nl.

Daarnaast zet NSGK ook scholieren met een beperking in het zonnetje. De organisatie roept de leerlingen op hun eerste schooldag te delen door erover te vertellen en foto's te maken. Bijvoorbeeld van hun nieuwe schoolspullen of klasgenoten. NSGK plaatst de verhalen en foto's in hun Facebook-rubriek 'Knapperd van de Dag'. Lees hier meer informatie over de Facebook-actie.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids