Leerlingen in het speciaal onderwijs kan veel baat hebben bij het werken met Virtual Reality (VR). Dat bleek tijdens een netwerkbijeenkomst van ICT-coordinatoren in het speciaal onderwijs. Dit meldt LESCO.
Nog maar weinig leerlingen in het speciaal onderwijs maken gebruik van VR zo bleek op de bijeenkomst, georganiseerd door Gewoon speciaal ICT. Terwijl juist VR bij uitstek geschikt is om in het speciaal onderwijs te gebruiken. Zo werden verschillende voordelen genoemd van VR voor leerlingen met een beperking. VR maakt gebruik van de kracht van visualiseren, terwijl de omgeinvgsprikkels beperkt blijven. Leerlingen worden actief betrokken emt gebruik van stimulerend leren. Met VR leren leerlingen nieuwe vaardigheden aan, doen nieuwe ervaringen op en kweken hierdoor meer zelfvertrouwen.
Tijdens de netwerkbijeenkomst werden verschillende voorbeelden genoemd waarbij VR van dienst kan zijn. Zo worden er VR-filmpjes gemaakt van mogelijke stageplekken voor leerlingen. Door deze van te voren te bekijken, leert de leerling de plek al goed kennen en kan hij met een veilig gevoel naar de stage. Ook kan VR bijvoorbeeld gebruikt worden om leerlingen wegwijs te laten worden in het openbaar vervoer. Met de VR-voer app kunnen jongeren 'zien' hoe je kunt reizen met het openbaar vervoer: van betalen met de ov-chipkaart, tot de plek waar de stop-knop in de tram zit.
De implementatie van VR in het speciaal onderwijs heeft nog wel wat haken en ogen. Elke leerling reageert weer anders op wat hij ziet. En in het begin is het zaak om het gebruik van VR heel simpel te houden. Voor leerkrachten die ermee werken geldt dat het proces niet alleen hoeft worden doorlopen. Ze kunnen van elkaar leren en elkaar stimuleren.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids