Steeds meer basisschoolleerlingen leren om een robot te programmeren. Zo leren leerlingen in de Randstad met behulp van Interactive Robotics uit Delft over de technische mogelijkheden van robotje ‘Nao nou’. Dit meldt Reformatorisch Dagblad.
NOG
Steeds meer basisschoolleerlingen leren robot te programmeren
-De robot Nao nou is 60 centimeter groot. De naam is bedacht door kleuters op een school in Rotterdam. Het heeft wat menselijke trekjes, maar ook weer niet te veel. Want, zo zegt ondernemer De Greeff, “een robot wordt nooit een mens”. De robot wordt aangestuurd via de laptop, tablet of smartboard via apps. Deze sluiten aan bij het kennisniveau en de leefwereld van verschillende leeftijdsgroepen.
Volgens de Graaf leren kinderen onder andere algoritmisch denken, één van de vaardigheden van de 21e eeuw. Ook kunnen ze leren puzzelen met de robot, rekenspelletjes doen en quizvragen beantwoorden via de robot. De Greeff: “Wij zien het als een leermiddel, net als de smartboards die nu vrijwel overal een plek hebben gekregen.”
De Greeff stapte met twee aan de Technische Universiteit Delft verbonden collega’s vorig jaar in het ondernemerschap via Interactive Robotics, dat wordt uitgeoefend in RoboValley. In RoboValley werken meer dan 170 robotica-onderzoekers vanuit verschillende disciplines samen met experts, ondernemers en beslissers uit zowel de publieke als private sector.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids