Alle leerlingen zouden structureel les moeten krijgen over psychische gezondheid. Door psychische problemen in de klas bespreekbaar te maken en klachten vroegtijdig te herkennen kunnen grote psychische problemen zoals depressie of burn-out voorkomen worden. Dit meldt Stichting MIND.
NOG
MIND wil dat alle leerlingen structureel les krijgen over psychische gezondheid
-MIND wil hierbij met name inzetten op preventie van psychische problemen. Bekend is dat praten over wat je bezighoudt of dwarszit, helpt. Als jongeren zo vroeg mogelijk geholpen worden te praten over hun (psychische) problemen, dan kan ook vroegtijdig hulp geboden worden. Hierdoor kunnen grote psychische problemen zoals depressie of een burn-out voorkomen worden.
Scholen zijn daarbij een goede manier om jongeren die het moeilijk hebben te bereiken, nog ver voordat de ggz in beeld komt. Stichting MIND heeft voor de bovenbouwklassen van het voortgezet onderwijs en de onderbouw van het mbo al een lesprogramma ontwikkeld, de MIND Young Academy (MYA). Hierin worden jonge ervaringsdeskundigen ingezet die in drie lessen persoonlijke verhalen, praktijkervaringen en kennis delen over psychisch klachten met de leerlingen.
MIND wil deze lessen graag uitbreiden naar alle leerlingen en studenten in het basisonderwijs en de middelbare school en op het mbo, het hbo en de universiteiten. Want, zegt bestuurder Marjan ter Avest tegen RTL Nieuws: "Als er nu geen actie wordt ondernomen, dan krijgen we straks een generatie die lijdt aan psychische problemen met depressies, angsten, burn-outs, verslavingen en dwang- en eetstoornissen."
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids