Impact van de lockdown op jongeren onderzocht

De tienerjaren zijn een vormende periode voor een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling. De Covid-19 pandemie en bijbehorende maatregelen zoals de intelligente lockdown vormen hiervoor een mogelijk gevaar. Prof. dr. Eveline Crone en onderzoekers Suzanne van de Groep, Kayla Green en Sophie Sweijen van de Erasmus Universiteit en Kiki Zanolie van Universiteit Leiden hebben onderzoek verricht om de gevolgen van de lockdown voor jongeren in kaart te brengen. Dit meldt de Erasmus Universiteit.

Tijdens hun onderzoek stelden de onderzoekers vragen aan een groep jongeren, met een leeftijd tussen de 10 en 20 jaar, over hun gedrag en ervaringen tijdens de intelligente lockdown (elke doordeweekse dag van 30 maart tot 17 april). Deze groep jongeren volgden zij al voor langere tijd vóór de lockdown, wat interessante resultaten oplevert.
 

Negatieve effecten

Het onderzoek laat zien dat de lockdown op de korte termijn enkele negatieve gevolgen had voor jongeren die hen mogelijk kunnen hinderen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens de lockdown lieten jongeren, in vergelijking met de jaren daarvoor, een afname zien in empathie, ofwel het meevoelen met anderen. Zij hadden ook minder mogelijkheden voor prosociale acties zoals iets goed doen voor een ander of steun bieden aan vrienden.
 

Positieve effecten

De jongeren lieten echter ook veerkracht zien in de vorm van een verbeterde gemoedstoestand. Jongeren ervaarden tijdens de lockdown namelijk minder spanning en meer kracht. Daarnaast toonden jongeren een grotere bereidheid om goed te doen. Ze lieten een toename zien in perspectief nemen, ofwel het begrijpen van anderen. Daarnaast waren jongeren tijdens de lockdown extra vrijgevig naar artsen, individuen met Covid-19 en individuen met een verminderd immuunsysteem.
 
Door: Nationale Onderwijsgids