Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, heeft in samenwerking met cliënten vier unieke spellen ontwikkeld voor mensen met een visuele en verstandelijk beperking. Drie van de spellen kunnen gespeeld worden via een Google Home. Het vierde spel wordt gespeeld met een Pillo-spelcomputer. Dit meldt Koninklijke Visio.
Toen er in 2019 een Google Home werd neergezet in een woning van Visio, reageerden cliënten meteen enthousiast. Met de Google Home kregen ze toegang tot een wereld van informatie doordat ze ineens van alles zelfstandig op konden zoeken. Het apparaat bleek een geschikt hulpmiddel voor cliënten om mee te spelen, maar echte spellen voor deze doelgroep bestonden nog niet. Daar besloten de cliënten zelf verandering in te brengen. Ze bedachten drie spelconcepten voor Google Home en één spel dat gespeeld kan worden met een Pillo-spelcomputer.
Zelfredzaamheid en zelfvertrouwen
Doordat de cliënten vanaf het begin betrokken waren, zijn de spellen helemaal afgestemd op hun belevingswereld en vaardigheden. Met de spellen hebben mensen met een visuele en verstandelijke beperking de mogelijkheid om zelfstandig een spel te spelen. De spellen dragen daarmee bij aan de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van de cliënten. Anders dan bij reguliere dagbesteding gaat het niet om ontwikkeling of nuttig bezig zijn, maar om een vrolijk en ontspannen tijdverdrijf.
Verschillende spellen
De spellen voor Google Home verschillen in moeilijkheid en zijn daardoor geschikt voor bijna alle ontwikkelingsniveaus. ‘Schatzoeker & het monster’ is het meest uitdagende spel. In dit spel, de eerste multiplayer game óóit ontwikkeld voor Google Home, speel je tegen elkaar. ‘Ronja en de piraten’ is een interactief hoorspel, waarbij je verder komt in het verhaal door vragen te beantwoorden. Het meest toegankelijk is ‘Raad het geluid’. In dit spel raden spelers welk geluid ze horen, door met ja of nee te antwoorden. Met als bijzondere feature dat spelers zelf geluiden kunnen toevoegen aan het spel.
Zachte spelconsole
Het interactieve hoorspel voor de Pillo-spelcomputer wordt gespeeld met een spelconsole in de vorm van een kussen. De zachte spelconsole van Pillo reageert op beweging en aanraking, waardoor de spellen geschikt zijn voor mensen voor wie gewone controllers te complex zijn. Het Piratenspel bestaat uit twaalf hoofdstukken en kan op drie niveaus gespeeld worden. Cliënten bedachten zelf het piratenthema en de personages van het spel: kapitein Sam, papegaai Rocco en piraat Zwartbaard. Ook bedachten ze zelf de avonturen die zij beleven.
Door: Nationale Onderwijsgids