In de afgelopen jaren is 3D-printen steeds aantrekkelijker en eenvoudiger geworden. Koninklijke Visio, expertisecentrum voor blinde en slechtziende mensen, onderzocht de mogelijkheden van 3D-printen voor leerlingen met een visuele beperking. Het bedrijf werkte de afgelopen drie jaar samen met andere expertisecentra in Europa en ontwikkelde het platform Tactiles.eu. Deze databank stelt docenten in staat om snel, eenvoudig en goedkoop 3D-modellen uit te printen voor blinde of slechtziende leerlingen, ter ondersteuning van de lesstof. Zo wordt de wereld om hen heen letterlijk tastbaar. Dat meldt de Koninklijke Visio.
Tactiele informatie is de informatie die we via de tastzintuigen waarnemen. Voor blinde en slechtziende leerlingen is het soms lastig om een beeld te vormen in hun hoofd van specifieke onderwerpen die tijdens de les worden besproken. Denk hierbij aan modellen uit de biologie of de wiskunde, modellen die leerlingen helpen door het verkeer te manoeuvreren of spelletjes. Met deze databank beschikken docenten nu over extra middelen om de lesstof tastbaar te maken voor blinde en slechtziende leerlingen.
Databank
Als onderdeel van deze internationale samenwerking heeft het projectteam tijdens het project meer dan 25 3D-modellen ontworpen en gratis beschikbaar gesteld in de databank. Het initiatief wordt breed omarmd; vanuit de hele wereld plaatsen designers inmiddels modellen op het platform. Momenteel zijn er al meer dan 120 modellen in de databank te vinden.
Evert Rasing, Innovator Onderwijs bij Koninklijke Visio, voorziet dat de databank intensief gebruikt zal worden: “3D-modellen zijn overal op het internet te vinden, maar nog nooit eerder was er een platform met modellen die specifiek zijn ontworpen voor onderwijs aan blinde en slechtziende leerlingen. Dat maakt deze databank uniek.”
Voelbare tekeningen
Naast 3D-modellen is er op het platform ook ruimte om voelbare tekeningen te uploaden. Docenten kunnen deze tekeningen samen met de 3D-modellen gebruiken in de les. Voor docenten en leerlingen die nog niet goed bekend zijn met de mogelijkheden van 3D printen en het gebruik van 3D-modellen biedt het platform een sectie met informatieve video’s.
Tot slot onderzocht het projectteam, waarvan één lid blind is, of blinde leerlingen zelf ook 3D-ontwerpen kunnen maken. Het team heeft een lijst van aanbevelingen opgesteld die blinde leerlingen helpt om tóch in drie dimensies te kunnen ontwerpen.
Samenwerking tussen vijf expertisecentra in Europa
Tijdens dit project is samengewerkt tussen vijf expertisecentra in Europa: Aspaym in Spanje, Blista in Duitsland, Schloss-Schule Ilvesheim in Duitsland, Sight Scotland in Schotland en Koninklijke Visio in Nederland.
Door: Nationale Onderwijsgids