Aan het leerlingenvervoer in de regio Woerden is niets goeds op te merken. De taxibusjes komen te laat, er is geen vaste chauffeur, kinderen stappen bij de verkeerde halte uit en slechte communicatie. Ouders zijn het in ieder geval helemaal zat. Dat meldt het AD.
De 16-jarige Nina is vanwege een verstandelijke beperking afhankelijk van het leerlingenvervoer. Tot dit schooljaar verliep alles best goed, aldus haar moeder. Van Driel verzorgde het leerlingenvervoer in de omgeving Woerden. Om naar haar school in Utrecht te gaan, werd Nina iedere ochtend thuis in Woerden opgehaald door de taxibus. ‘s Middags werd ze ook weer thuisgebracht.
Willemsen de Koning
Het leerlingenvervoer is sinds dit schooljaar overgenomen door Willemsen de Koning. Nina wordt nu ’s middags door haar moeder van school gehaald. “Ik vertrouw het niet meer”, aldus moeder. Door een grote touringcar worden de kinderen nu naar school gebracht en opgehaald. 26 kinderen met een verstandelijke beperking en autisme zitten in de bus en er is één begeleider aanwezig.
Vanuit Willemsen de Koning zou er extra begeleiding op de touringcar geregeld moeten worden en ook een betere communicatie naar de ouders toe. “Het gaat om de veiligheid van onze kinderen.”
Het leerlingenvervoer wordt sinds 1 augustus in Utrecht-West geregeld door Willemsen de Koning. Dat is eerder dan verwacht, maar omdat er een gat viel vanwege een verkeerde aanbesteding is Willemsen de Koning in dat gat gesprongen.
Klachten zijn bekend
De klachten over het leerlingenvervoer zijn bij de gemeente Woerden bekend. Willemsen de Koning geeft zelf ook toe dat het vervoer nog niet soepel verloopt, maar 98 procent van de leerlingen wordt nu wel naar school gebracht.
Vaste zitplaats in touringcar
De vervoerder beloofde vorige week beterschap tijdens een bijeenkomst met ontevreden ouders. Het bedrijf gaat op zoek naar extra busjes en naar chauffeurs. Daarnaast gaan ze met de gemeente Woerden op zoek naar een tweede begeleiding voor in de touringcar en krijgen de leerlingen daar een vaste zitplaats.
Maar de ouders hebben weinig vertrouwen in de vervoerder en geloven niet dat ze de beloftes nakomen. “Eerst zien dan geloven, tot dit tijd staan ze met 10-0 achter."
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk
Beetje te eenvoudige voorstelling van zaken in dit bericht. Er gaat heel veel wel goed! De vervoerder verdient ook credits voor wat wel goed gaat. De oorzaak van het probleem is zoals gemeld de mislukte aanbesteding. Gemeente is verantwoordelijk voor deze puinhoop. Collega ouders verwachten ook vaak wel een VIP service. Hoop geklaag in de media, maar wij zijn wel tevreden.