Het lerarentekort aanpakken en ervoor zorgen dat migranten met een pedagogische achtergrond hun plek vinden binnen het Nederlandse onderwijs en de samenleving. Wereldburgers voor de Klas heeft dat als doel. Het novembernummer van magazine Naar School van VOS/Abb laat het verhaal zien van Emine Gülcan en Maria Angelova van het openbare GVO Dynamica in Zaandam. Dat meldt VOS/Abb.
Dit schooljaar is de van oorsprong Bulgaarse Angelova gestart als lerarenondersteuner in de middenbouw van het gespecialiseerd voortgezet onderwijs bij GVO Dynamica. Ze vindt de school geweldig. De leerkracht waarmee ze samen voor de klas staat is ze zeer dankbaar.
Taalontwikkelingsstoornis
Als onderwijsassistent is de Turkse Gülcan vorig jaar gestart in de onderbouw bij GVO Dynamica. Ze werkte met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Dit schooljaar is ze gestart in de onderbouw, omdat het voor haar nuttiger is om te werken met pratende kinderen. Ze geeft aan kleine groepjes leerlingen nu instructies.
Wereldburgers voor de Klas
Schoolleider Bob Vloedbeld vertelt in magazine Naar School waarom de school meedoet aan het project Wereldburgers voor de Klas. “Ouders en leerlingen met een migratieachtergrond waren wat lastiger voor ons, omdat we alleen maar witte en autochtone leraren voor de klas hadden staan.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk