Normal_universiteit_maastricht__3

MAASTRICHT – Morgen zal prof. dr. Bas ter Weel in zijn oratie het belang bepleiten om vroeg in het leven van een kind in te grijpen en onnodige achterstanden te voorkomen, onder andere door voorschoolse educatie en het instellen van een leerplicht vanaf vier jaar. Daarmee aanvaardt hij het ambt van hoogleraar Social Economics and Labour Market Policy aan de Universiteit Maastricht.

Jonge kinderen in wie onvoldoende tijd en geld wordt geïnvesteerd lopen in hun leven een achterstand op die niet of nauwelijks te herstellen is. “Investeringen zijn het meest rendabel wanneer ze in de eerste levensfasen worden gedaan”, aldus Ter Weel. “Vaardigheden die vroeg zijn aangeleerd, worden ingezet in latere periodes. Dit kan direct nuttig zijn, maar stimuleert ook het aanleren van andere vaardigheden. Bovendien leiden vroege investeringen tot een hogere productiviteit van latere investeringen, en zijn dus effectief en kostenefficiënt. Andersom is het later herstellen van opgelopen achterstanden duur en soms zelfs onmogelijk.”

Echter, niet ieder kind krijgt gelijke investeringskansen. Kinderen uit relatief zwakke gezinnen hebben vaker een achterstand wanneer ze het primair onderwijs in stromen en een grotere kans om zonder diploma het onderwijs te verlaten. Om de achterstand van een kind dat toevallig is geboren in een achterstandswijk zoveel mogelijk te beperken, is het instellen van een leerplicht vanaf vier jaar een goede oplossing.

De leerstoel van professor Ter Weel is ingebed binnen de vakgroep Algemene Economie van de School of Business and Economics van de universiteit.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen