HEERLEN - Op 16 november 2012 promoveert Jos Fransen aan de Open Universiteit op zijn onderzoek naar de effectiviteit van studentenwerkgroepen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat met name een gedeelde visie op taakuitvoering en samenwerkingsontwikkeling in een vroeg stadium van belang is. Ook een goede basis van vertrouwen tussen de groepsgenoten vergroot de effectiviteit van de teams.
De effectiviteit van teams komt naar voren door een vergroot inzicht van de leden in de taak, maar ook door de manier waarop kwaliteiten van teamleden bij de taakuitvoering kunnen worden benut. Wanneer er een deadline nadert en daar een bijstelling van de taken voor nodig is, lukt dat alleen bij teams met een gedeelde visie. Daarbij komt dat effectiever werkende teams minder hulp van een begeleider nodig hebben. Volgens Fransen zou de begeleider een belangrijke factor kunnen zijn in de vergroting van deze gedeelde visie.
Fransen deed zijn onderzoek aan de hand van een aantal casestudies bij verschillende opleidingen. Naast vragenlijsten en teaminterviews, analyseerde hij vergaderingen van de teams. Door het onderzoek heeft hij een gevalideerde vragenlijst ontwikkeld die effectiviteit van leerteams meet. Ook ontwikkelde hij de team tester, een korte vragenlijst die de ontwikkeling van teams laat zien.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem