Normal_leraar34645

Voor het eerst brengt de Inspectie van het Onderwijs een complete sector van het hoger onderwijs in beeld, namelijk de lerarenopleidingen. Dankzij dergelijk onderzoek kunnen opleidingen zich vergelijken met verwante opleidingen in dezelfde sector in het hoger onderwijs. Bijzonder is dat in dit sectorbeeld Lerarenopleidingen zowel universitaire als hbo-opleidingen worden bekeken. Dit meldt de Inspectie van het Onderwijs. 

De nu verschenen inventarisatie is het eerste deel van het sectorbeeld Lerarenopleidingen. Over de kwaliteit van lerarenopleidingen komt in de komende jaren meer informatie beschikbaar: de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie NVAO zal tot 2016 pabo’s, tweedegraads lerarenopleidingen en universitaire lerarenopleidingen accrediteren en daarover na afloop een analyse opstellen. Ook de inspectie doet intussen meer onderzoek naar deze groep opleidingen en zal daarover afzonderlijk rapporteren. In de loop van 2017 volgt een tweede deel van het sectorbeeld. 
 
Wat is het karakteristiek van de lerarenopleidingen binnen het hele hoger onderwijs? Een paar kenmerken. Het is allereerst een sector met veel opleidingen en veel studenten: in 2013 stonden er ongeveer 63.000 studenten op een lerarenopleiding ingeschreven, dat is ruim 9 procent van het totale hoger onderwijs. De instroom in de sector lerarenopleidingen fluctueert de afgelopen jaren, terwijl de instroom in het hoger onderwijs als geheel toeneemt. Daarmee blijft deze sector dus relatief achter. De instroom van studenten aan de universitaire lerarenopleidingen stijgt de afgelopen jaren gestaag. 
 
Hoeveel studenten vallen voortijdig uit en hoeveel studenten hebben vier (wo) of vijf (hbo) jaar na de start van de opleiding daadwerkelijk het diploma gehaald? Dat wisselt. Vergeleken met het hoger onderwijs in zijn geheel veranderen relatief veel studenten in de sector lerarenopleidingen na één jaar van opleiding of vallen binnen dat eerste jaar uit het hoger onderwijs. Ook is het aandeel studenten dat binnen vier tot vijf jaar afstudeert aan een lerarenopleiding relatief laag. We zien dat vooral bij de tweedegraads lerarenopleidingen. Het diplomarendement van de voltijd pabo is ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de voltijd bacheloropleidingen in het hbo, maar was voorheen hoger. Het diplomarendement van de universitaire lerarenopleidingen is lager dan bij vergelijkbare masteropleidingen, maar neemt snel toe.
 
In deze inventarisatie is ten slotte gekeken naar de aansluiting van afgestudeerden van de lerarenopleidingen met de arbeidsmarkt. Studenten van de lerarenopleidingen zijn meer dan gemiddeld tevreden over de aandacht die de opleiding besteedt aan beroepsvoorbereiding.  Tegelijkertijd blijkt dat de werkloosheid onder pabo-afgestudeerden de afgelopen jaren is toegenomen. Maar het merendeel van de afgestudeerden die een betaalde baan hebben, is inderdaad docent in het werkveld waarvoor ze zijn opgeleid.
 
© Nationale Onderwijsgids