Logo_rathenau_instituut

Universitaire onderzoekers in Nederland worstelen met de combinatie van onderzoek en onderwijstaken. Veel onderzoekers willen graag meer tijd aan onderzoek besteden. Tegelijkertijd zouden zij meer waardering willen krijgen voor hun onderwijsactiviteiten. Dat staat in de Feiten & Cijfers ‘Drijfveren voor onderzoekers’ van het Rathenau Instituut, gebaseerd op een enquête onder 4.243 onderzoekers. Dit meldt het Rathenau Instituut. 

De belangrijkste doelstellingen die onderzoekers nastreven zijn ‘het kunnen uitvoeren van kwalitatief hoogwaardig onderzoek’ en ‘het werken in een omgeving met kwalitatief goede en inspirerende mensen’. Doelen met betrekking tot onderwijs of valorisatie scoren relatief laag. De meeste onderzoekers besteden weinig tot geen tijd aan kennisoverdracht. Wel ervaren ze valorisatie als een belangrijk doel van hun organisatie, maar voor henzelf heeft dit een lage prioriteit. Zo’n 40% van de onderzoekers ziet het doen van maatschappelijk relevant onderzoek als een belangrijke doelstelling.
 
De vragenlijst is uitgezet door een ambtelijke werkgroep in het kader van het interdepartementale beleidsonderzoek (IBO) wetenschappelijk onderzoek. Voor de Feiten & Cijfers ‘Drijfveren van onderzoekers’ heeft het Rathenau Instituut een uitgebreide analyse van deze enquête uitgevoerd. De resultaten dienden als input voor de maandag verschenen ‘Wetenschapsvisie 2025, keuzes voor de toekomst’ van het ministerie van OCW.
 
In reactie op de analyses vraagt het ministerie van OCW aan universiteiten om alternatieve carrièrepaden voor onderzoekers te realiseren en aan NWO om valorisatie zwaarder mee te wegen bij het toekennen van onderzoeksbeurzen. De Minister van OCW zal een nadere visie op de relatie tussen onderwijs en onderzoek presenteren in de “Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek in 2015”.
 
© Nationale Onderwijsgids