Professionals maken wereldwijd steeds vaker gebruik van gratis online cursussen, zoals MOOC's. De aangereikte kennis zou vaak niet goed aansluiten op de directe leerbehoefte en belangrijke vaardigheden rond het samenwerken zouden nauwelijks ontwikkeld kunnen worden. Onderzoeker Howard Spoelstra ontwikkelde een model voor online-cursussen waarmee dit wel kan. Spoelstra promoveert op 24 april aan de Open Universiteit, zo meldt de universiteit.
Van professionals wordt verwacht dat zij hun kennis up-to-date houden en vaardigheden ontwikkelen, gericht op het werken in de 21e eeuw. Daarbij gaat het om vaardigheden als samenwerken, creativiteit, communiceren en ict-geletterdheid. De ervaring leert dat dit het best lukt wanneer cursussen ingericht worden naar voorbeeld van de werkpraktijk, bijvoorbeeld in de vorm van samenwerken in projecten. En als de cursus aansluit bij de leerbehoefte van de professional.
Massive Open Online Courses (MOOC) zouden hiervoor nu weinig ondersteuning bieden. Vanwege enorme aantallen cursisten is het voor de makers lastig en kostbaar om te toetsen of voorgestelde leerprojecten wel aansluiten bij de online cursus en om een op het project aansluitend team van cursisten samen te stellen.
Ontwikkelaars van MOOC's kunnen met behulp van het model van Spoelstra gereedschappen maken die professionals helpen om online in projectverband te leren. Daarvoor richt het model zich allereerst op het toetsen van de leervraag aan de inhoud van de cursus. Daarna volgt de automatische samenstelling van een projectteam uit medecursisten. Dat gebeurt op zo'n manier dat het team een grote kans van slagen heeft om het project uit te voeren en de leerdoelen te verwezenlijken. De geautomatiseerde teamformatie houdt onder meer rekening met de hoeveelheid kennis van het onderwerp die cursisten al in huis hebben en hun persoonlijke eigenschappen, bijvoorbeeld hun mate van consciëntieusheid. Het model voorziet ook in suggesties voor leermaterialen die passen bij de leervraag.
© Nationale Onderwijsgids