Zes studenten van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en een student van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben de Anéla aanmoedigingsprijs gewonnen. De studenten doen onderzoek naar de effectiviteit van schriftelijke correctieve feedback op teksten. Op de Anéla Conferentie Toegepaste Taalwetenschap 2015 presenteerden de studenten de eerste bevindingen van het onderzoek. Dat meldt de HvA.
Elke drie jaar vindt de Anéla conferentie plaats, dit is een wetenschappelijke conferentie waar onderzoekers hun werk presenteren. De studenten krijgen bij hun onderzoek begeleiding van Catherine van Beuningen, hoofddocent van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands en masteropleiding Leraar Nederlands. In het onderzoek komt aan bod in hoeverre de individuele verschillen tussen leerlingen een rol spelen in het al dan niet effectief zijn van schriftelijke correcties op teksten.
Tijdens het onderzoek heeft elke student een individuele factor onderzocht bij leerlingen in zijn of haar eigen schoolpraktijk. Hierbij valt te denken aan taalanalytisch vermogen of motivatie. Het onderzoek van de studenten levert ook een bijdrage aan het onderzoek dat Van Beuningen uitvoert aan het lectoraat 'Maatwerk in leren en instructie'. De hoofddocent hoopt in augustus de eerste resultaten van het volledige onderzoek te kunnen presenteren.
© Nationale Onderwijsgids