Voor het derde jaar op rij is de uitval van studenten aan de Universiteit Utrecht uit de bacheloropleidingen gedaald. Van de studenten die in 2012 begonnen stopte nog 30,9 procent na één jaar, van het cohort 2014 viel 23 procent op dat moment uit. Dat meldt Universiteit Utrecht.
Het teruglopen van de uitval is niet aan één factor toe te schrijven. Wel voerde de Universiteit Utrecht in 2013 als eerste ‘matching’ in, het verplichte traject dat aankomende studenten helpt een betere studiekeuze te maken. De universiteit werkt ook op andere vlakken voortdurend aan het onderwijs, onder meer door verbetering van studiebegeleiding en professionalisering van de docenten.
Er is de laatste jaren veel veranderd bij universiteiten: invoering van het leenstelsel, wijzigingen in de bachelorprogramma’s, invoering en aanscherping van het Bindend Studieadvies (BSA), intensief tutoraat, en tenslotte matching. “Hoe het ook zij, we zijn steeds beter in staat om studenten al bij het begin van de studie op de juiste plek te krijgen en houden”, aldus Peter Schrijver, admissions dean aan de Universiteit Utrecht.
In vergelijking met een aantal andere Nederlandse universiteiten voert de Universiteit Utrecht een relatief streng beleid ten aanzien van matching: aspirant-studenten zijn verplicht om voordat ze met een bacheloropleiding (behalve bij loting- en selectiestudies) kunnen beginnen, een studiekeuzecheck voor die opleiding af te ronden. De matchingsactiviteit is een zo getrouw mogelijke afspiegeling van wat het betekent op de opleiding te studeren: er is huiswerk, interactief college, en een toets, die met een resultaat wordt afgesloten; en aankomende studenten krijgen feedback om het hun mogelijk te maken gefundeerd hun studiekeuze te bepalen.
“Ondanks het uitgebreide traject blijkt uit verschillende peilingen dat aankomende studenten over het algemeen de matchingsactiviteiten zeer waarderen. Een kleine groep besluit na de activiteiten dat een opleiding toch niet goed bij hen past, en verandert van studiekeuze”, licht Schrijver toe. “We concluderen al met al dat een stevige aanpak van matching juist zijn vruchten afwerpt.”
© Nationale Onderwijsgids