Een groep studenten van de Universiteit Utrecht heeft de eerste prijs gewonnen in de Facebook Global Digital Challenge. De Utrechtse studenten kregen voor hun anti-extremisme social mediacampagne 'Dare to be Grey' de hoogste waardering van een internationale vakjury. De eerste prijs bestaat uit een geldprijs van 5000 dollar. De studenten zetten dit bedrag in om hun campagne verder te professionaliseren. Dat meldt Universiteit Utrecht.
In februari 2016 begonnen 21 studenten aan hun deelname aan de wereldwijde wedstrijd Peer 2 Peer: Challenging Extremism die wordt gesponsord door het US Department of State en Facebook. Wereldwijd kregen 45 studententeams de opdracht om een social mediacampagne op te zetten, gericht op het tegengaan van gewelddadig extremisme. De Universiteit Utrecht nam als enige Nederlandse universiteit deel aan de wedstrijd.
De campagne Dare to be Grey gaat de polarisatie van de samenleving tegen, door een open debat te promoten, waarin ruimte is voor genuanceerde meningen, twijfel en diversiteit en waar mensen echt naar elkaar luisteren. De campagne geeft stem aan de grijze massa tussen de kleine groep zwart- en witdenkers die het debat meestal bepalen.
Een delegatie van de groep studenten reisde afgelopen week af naar Washington om hun campagne te presenteren aan een internationale vakjury. Ze versloegen hun concurrenten uit Afghanistan, België en Spanje.
© Nationale Onderwijsgids