Dit jaar viert Universiteit Maastricht (UM) haar 40-jarig bestaan. De Limburgse academie vindt het jubileumjaar een goed moment om de doelen bij te stellen. Meer studenten werven is voortaan niet meer een prioriteit. In plaats daarvan wil de universiteit meer aandacht besteden aan het verbeteren van onderwijs en onderzoek. Ook wil de UM de betrokkenheid van studenten bij de regio vergroten opdat zij na hun studie niet uit Limburg wegtrekken en hun vaardigheden elders inzetten. Dit meldt 1Limburg.
Het loslaten van de actieve werving van studenten is een reactie op het “kwantiteitsdenken” in de academische wereld, dat volgens voorzitter Martin Paul van het college van bestuur is doorgeslagen. Paul maakt zich niet druk over studentenaantallen: “Als de UM een goed product neerzet, komt de groei vanzelf.”
De universiteit wil nu inzetten op het inhoudelijk verbeteren van het aanbod. Niet alleen van het onderwijs en de onderzoeksactiviteiten, maar ook van de begeleiding van studenten. De UM wil ervoor zorgen dat afgestudeerden goede kansen maken op de regionale arbeidsmarkt en zo de expertise voor de eigen regio behouden.
Zo moeten studenten voortaan naast hun studie een actieve bijdrage leven aan de maatschappij. De universiteit helpt daarbij door zelf actiever op zoek te gaan naar stageplaatsen en werkervaringsplekken in het regionale bedrijfsleven en de EU-regio. De talen Frans en Duits zullen weer een belangrijk onderdeel worden van het curriculum zodat het voor studenten makkelijker om na hun studie in de grensregio aan de slag te gaan.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids