Logo_logo_nuffic

De KNAW publiceerde gisteren het lang verwachte rapport “Nederlands en/of Engels? Taalkeuze met beleid in het Nederlands Hoger Onderwijs”. Minister Bussemaker verzocht de KNAW om een verkenning te doen naar taalbeleid op de Nederlandse hogeronderwijsinstellingen. Het rapport onderschrijft het belang van internationalisering en bevat diverse aanknopingspunten voor een weloverwogen keuze voor Engels als voertaal. Dit meldt Nuffic.

Nuffic ziet het toenemende gebruik van Engels in het onderwijs als een positieve ontwikkeling. Goed onderwijs in een andere taal biedt studenten de mogelijkheid om hun taalvaardigheid te verbeteren en hun perspectief op de wereld te vergroten. De aanwezigheid van internationale studenten en docenten in de international classroom zorgt er bovendien voor dat studenten internationale ervaring opdoen waar zij op de arbeidsmarkt profijt van zullen hebben.

“We zien veel goede voorbeelden in het basis- en voortgezet onderwijs en het middelbaarberoepsonderwijs, bijvoorbeeld op tweetalige middelbare scholen. Leerlingen volgen daar minimaal de helft van de vakken in een vreemde taal. Zo is er enorm veel aandacht voor taalvaardigheid van docenten en leerlingen, maar óók voor internationale vaardigheden.” zegt Freddy Weima, directeur van Nuffic. “Het hoger onderwijs kan veel leren van de aanpak die daar gehanteerd wordt.”

Er worden steeds meer Engelstalige programma’s aangeboden in het (hoger) onderwijs. Het merendeel van de Engelstalige opleidingen is te vinden op de universiteiten; 20 procent van de bacheloropleidingen wordt volledig in het Engels aangeboden, in de masterfase is dat een kleine 70 procent. Op hogescholen ligt het percentage Engelstalige programma’s met 8,2 procent een stuk lager.

De Nederlandse hogescholen en universiteiten spreken hun waardering uit voor het rapport van de KNAW. In het hbo wordt de taal van de opleiding al gebaseerd op de inhoud en aard van de opleiding. De universiteiten ontwikkelen een gezamenlijk kader voor taalbeleid waarin ze de genoemde aandachtspunten oppakken. Binnen dat gemeenschappelijke kader kunnen de universiteiten hun eigen keuzes maken.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids