Normal_rss_entry-111796

Jongens leren beter lezen op scholen waar meer meisjes zitten, blijkt uit een onderzoek van Margriet van Hek, sociologe aan de Universiteit Utrecht.

Zij stelt vast dat de scores van jongens beter zijn als de school voor meer dan 60 procent uit meisjes bestaat. "Dat kan betekenen dat een school met verhoudingsgewijs meer meiden een productievere onderwijsomgeving heeft.''

Dat komt vermoedelijk door de karaktereigenschappen concentratievermogen en motivatie, die vaker aan meisjes worden toegeschreven dan aan jongens. "Het is een mogelijke verklaring voor de positieve invloed die hoge aantallen meiden op een school hebben op de betere leesprestaties van jongens'', aldus Van Hek.

Leerprestaties

Haar studie wijst ook uit dat de leesprestaties van jongens zorgwekkend zijn. "Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan, terwijl het dus een groot probleem is op vele scholen. Wij maken dit probleem niet alleen inzichtelijk, we laten ook zien dat scholen er wat aan kunnen doen. Door een goede balans te vinden in de genderverdeling van de schoolpopulatie'', aldus de sociologe.

Haar bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift School Effectiveness and School Improvement.

De sociologe analyseerde de leestestscores van meer dan 200.000 15-jarigen. Die gegevens haalde ze uit een wereldwijde studie, waaraan 8000 verschillende scholen deelnamen.

Door: ANP