Laurie Delnoij ontwierp zelftest voor het maken van de juiste studiekeuze

Een studiekeuze is een belangrijk kruispunt in het leven van een student in spé. Een beslissing waar allerlei afwegingen aan voorafgaan. Om studenten te ondersteunen in het maken van een goed geïnformeerde studiekeuze bieden onderwijsinstellingen studiekeuzetesten aan. Studeren aan de Open Universiteit is echter anders dan het reguliere hoger onderwijs. Volwassenen combineren een studie vaak met een baan of andere verplichtingen. Op welke basis kan een potentiële student aan de Open Universiteit een goed geïnformeerde keuze maken? Laurie Delnoij ontwierp een zelftest specifiek voor deze studenten. Op vrijdag 1 april 2022 om 16.00 uur verdedigt zij haar proefschrift 'Self-assessment for informed study decisions in higher education: A design based validation approach' aan de Open Universiteit in Heerlen. Dat meldt de Open Universiteit. 

Laurie Delnoij ontwierp en ontwikkelde een zelftest die specifiek gericht is op potentiële studenten van de Open Universiteit. Zo’n test is potentieel een belangrijke ingreep in het keuzeproces van toekomstige studenten. Het gebruik van de test en de effecten moeten daarom in lijn zijn met de bedoeling ervan: het informeren van studiekeuzes en bijdragen aan een goede voorbereiding op studeren aan de Open Universiteit. Om daarvoor te zorgen werd de zelftest ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek, vragenlijsten en gebruikersstudies. De focus lag daarbij op vijf validiteit aspecten: inhoud, interne structuur, voorspellend vermogen, proces en consequenties. In hoeverre voorspellen de scores bijvoorbeeld het studiesucces bij de Open Universiteit? En welke invloed heeft een zelftest op de studiekeuze? In één jaar tijd maakten ruim 2000 potentiële studenten gebruik van de zelftest.

Oriëntatie op studeren 

In het ontwikkelproces van de zelftest is rekening gehouden met gebruikerswensen. Zo blijkt dat de doelgroep van de Open Universiteit andere behoeften heeft bij zo’n zelftest in vergelijking met doelgroepen voor het reguliere hoger onderwijs. Daar waar jongere studenten bijvoorbeeld behoefte hebben aan inzicht in hun scores ten opzichte van anderen, speelt dit bij de relatief meer volwassen doelgroep van de Open Universiteit een kleinere rol. In het algemeen geeft het overgrote deel van de deelnemers aan de zelftest nuttig te vinden als onderdeel van hun oriëntatie op studeren aan de Open Universiteit. Verder blijkt dat de zelftest de keuzezekerheid en het inschrijfgedrag van potentiële studenten beïnvloedt. Gunstigere scores op de zelftest leiden tot hogere zekerheid en meer inschrijfgedrag.

Deeltesten 

De zelftest die Laurie Delnoij ontwikkelde bestaat uit verschillende deeltesten: discipline, numerieke vaardigheden, studie strategieën, sociale steun, de verwachtingen van studeren aan de Open Universiteit en de uren die een student wil besteden aan de studie. Potentiële studenten krijgen per deeltest feedback over hun kansen op studiesucces en een advies voor verdere voorbereiding. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen in hoeverre het gebruik van de zelftest gerelateerd is aan het studiesucces. Daarnaast kan de zelftest uitgebreid worden met bijvoorbeeld een proefstudeertest, om potentiële studenten een hands-on ervaring te bieden over hoe het is om aan de Open Universiteit te studeren. Het onderzoek van Laurie Delnoij biedt onderwijsinstellingen een raamwerk en een toegepast voorbeeld voor het ontwikkelen van zelftesten.

Door: Nationale Onderwijsgids 
Beeld: Open Universiteit