Interprofessioneel onderwijs aios moet medicatieveiligheid ouderen verbeteren

Bij medicatieveiligheid voor ouderen is samenwerking tussen zorgprofessionals cruciaal. Daarom hebben het LUMC en het Charlotte Jacobs Instituut een pilot met interprofessionele onderwijs ontwikkeld waarin artsen in opleiding tot specialist (aios) van verschillende disciplines. Dit programma legt een belangrijke basis voor betere zorg, meldt het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

De eerste pilot bracht aios van huisartsgeneeskunde, apotheek en ouderengeneeskunde samen. Ze werkten aan een realistische casus: een kwetsbare oudere vrouw met meerdere zorgvragen. In groepjes bespraken ze labwaarden, medicatie en dagbesteding, waarna ze gezamenlijk een behandeladvies formuleerden. Deelnemers schreven ook een reflectieverslag over de samenwerking.

‘Leuker dan regulier onderwijs”

De pilot was een groot succes. Volgens Tamara Noordermeer-Wanner, opleider specialisten ouderengeneeskunde, vonden studenten het onderwijs niet alleen nuttig, maar ook leuk. Ik hoop dat ze in hun werkende leven of al tijdens hun stages meteen de stap zetten om heel snel contact met elkaar leggen. En ook de noodzaak zien van die samenwerking”, zegt ze. Deelnemers leerden elkaars expertises kennen, waardoor ze in hun latere werk sneller contact zullen zoeken met andere disciplines.

Een toekomst met meer samenwerking

Het LUMC en het Charlotte Jacobs Instituut willen interprofessioneel onderwijs verder verbeteren en uitbreiden. “We willen ervoor zorgen dat dit in onze leerdoelen wordt vastgelegd, maar ook dat het landelijk wordt uitgerold. Wij gaan in ieder geval door met het verbeteren van deze gezamenlijke lessen en hopen dat meerdere instituten dit in de toekomst gaan inzetten”, aldus Noordermeer-Wanner.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky