
Studiestress, sociaal isolement of relatieproblemen. Studenten van meerdere onderwijsinstellingen begonnen tijdens de coronacrisis een initiatief om het studentenwelzijn te bevorderen. Studenten van de VU begonnen een welzijnspunt waar mensen fysiek langs konden komen. De UvA kwam met een telefoonlijn. Dat meldt AT5.
Studenten van VU besloten na de coronapandemie dat er meer aan mentaal welzijn moest worden gedaan. Bij de UvA speelde dat idee ook. De studenten gingen zelf aan de slag. Het ‘Student Wellbeing Point’ werd opgericht op de VU. Zo’n duizend studenten stellen daar jaarlijks hun vragen en bespreken hun problemen.
Studiestress
Studiestress wordt veel besproken, maar ook problemen met vriendschappen of vragen hoe je bij de psycholoog terechtkomt, komen voorbij.
Beldienst
UvA-studenten staan klaar voor anderen bij beldienst ‘All Ears’. Ongeveer twaalf studenten per weken worden hiermee geholpen. Psychologiestudenten zitten aan de telefoon, luisteren naar je verhaal en geven advies.
Internationale student Pingping belde ongeveer een jaar geleden naar de lijn. Ze had voor de eerste keer een burn-out en belde voor advies naar ‘All Ears’. Met haar vrienden kon ze haar probleem niet bespreken, want ook zij hadden allemaal stress vanwege hun studie.
Onderdeel van de universiteit
De VU besloot de studentendienst in 2024 een officieel onderdeel van de universiteit te laten zijn. De service krijgt nu geld vanuit de universiteit.
Financiering voor telefoonlijn stopgezet
De psychologiestudenten hebben het met hun telefoonlijn niet zo makkelijk, want de UvA besloot een tijd geleden om de financiering stop te zetten. De universiteit benadrukt dat ze de mentale gezondheid van studenten heel belangrijk vinden, maar dit ging om een pilot. De UvA wil zich vooral richten op eigen vormen van begeleiding, zoals de studentpsychologen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk