UTRECHT - De tentoonstelling ‘Reset the Future', die van 11 november 2011 tot 5 augustus 2012 in het Universiteitsmuseum Utrecht plaatsvindt, heeft een prestigieuze internationale prijs in de wacht gesleept. De prijs, een MUSE Award van de American Association of Museums, wordt op zondag 29 april in Minneapolis uitgereikt aan de ontwerpers van de tentoonstelling, Tinker Imaginations.
Eigen toekomst ontwerpen
Reset the Future is een interactieve tentoonstelling over duurzaamheid en toont op toegankelijke wijze actuele kennis en inzichten van wetenschappers van de Universiteit Utrecht op dit gebied. Binnen de tentoonstelling kunnen kinderen, in de leeftijd tussen 8 en 14 jaar, hun eigen (duurzame) toekomst ontwerpen aan de hand van een game. Door vragen te beantwoorden over verschillende duurzame vraagstukken, zoals waar wil je wonen, hoe ziet je ideale vakantie er uit en hoe zou je dingen aanpakken als je de baas van een snoepfabriek was, bepalen ze zelf hoe duurzaam hun levensstijl en dus hun toekomst is.
Bijdragen van Utrechtse wetenschappers
De tentoonstelling is gebaseerd op het zogenaamde ‘kwadrantenmodel' van Klaas van Egmond zoals beschreven in zijn boek ‘Een Vorm van Beschaving'. Een duurzame wereld is volgens hem alleen te bereiken door een zeker evenwicht in de menselijke en maatschappelijke waardeoriëntaties, zij het religieus of sociaal, materialistisch of individualistisch. Van Egmond is hoogleraar Geowetenschappen (in het bijzonder Milieukunde en Duurzaamheid) aan de Universiteit Utrecht en is verbonden aan het Utrecht Sustainability Institute.
Duurzaamheid
Het centrale thema van de tentoonstelling, duurzaamheid, is één van de profileringsthema's van de Universiteit Utrecht. Hoe realiseren we de transitie naar een duurzame samenleving, ten aanzien van energie, water, klimaat, en stedelijke omgeving? Hiervoor is kennis nodig uit verschillende vakgebieden. Daarbij gaat het om de grotere samenhang tussen de ontwikkeling van de bevolkingsomvang, water- en voedselvoorziening, ecosystemen, culturele waardeoriëntaties, consumptie- en productiepatronen, technologieontwikkeling en bestuurlijke mogelijkheden.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen