Het is een feit: Steeds vaker worden leerlingen verwezen naar een lager niveau. De leerling haalt veel onvoldoendes en haalt niet het niveau dat hij behoort te kunnen halen. Maar waarom leren we ze niet eerst studiemethodieken en studievaardigheden aan?
Ouders doen vaak beklag over de lacune in studievaardigheden. Mentoren zijn beperkt in hun tijd en kunnen hun werk steeds moeilijker doen. Tijd voor actie en dus tijd om leerlingen studievaardigheden en studiemethodieken bij te brengen. “Study Vision Online is een web-based trainingsprogramma dat alle leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs de mogelijkheid biedt om 24/7 te werken aan hun studievaardigheden en studiemethodieken”, aldus Willem Maltha CEO van De Maltha groep.
Er is een speciaal mentordashboard ontwikkeld. Hierop kan de mentor de voortgang van een klas zien, maar ook de voortgang per leerling. Daarnaast kan er gekeken worden naar de tijdsbestedingen, herkansingen per klas, per leerling, enz. Op deze manier kan de mentor de leerling analyseren, begeleiden en heel direct sturen. In één oogopslag geeft het inzicht én verklaringen in bepaald studiegedrag van de leerling. Op deze manier zal de mentor efficiënter te werk gaan en kan daardoor beter zijn vermogens als mentor beter benutten.
Voor de scholen zelf betekent dit kostenbesparing en kwaliteitverhoging. Op deze manier kan de school het aantal leerlingen weer terug brengen op hun maximale niveau. Study Vision Online kan gecommuniceerd worden naar ouders als een kwalitatief instrument. En als het een meerwaarde heeft voor leerlingen, betekent dit een meerwaarde voor de school!
© Nationale Onderwijsgids