ROTTERDAM - Onderwijssocioloog Sjaak Braster van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en zijn academische collega Jaap Dronkers van Universiteit Maastricht hebben onderzoek gedaan naar de wiskundeprestaties van 13-jarige scholieren in het algemeen voortgezet onderwijs. Afgelopen week zijn hun bevindingen verschenen in een artikel in het tijdschrift Sociologie.
De conclusie van Braster en Dronkers is bemoedigend: etnische verscheidenheid in schoolklassen heeft een positief effect op de onderwijsprestaties van kinderen van migrantenouders.
Internationaal onderzoek onder 15-jarige scholieren liet eerder nog zien dat etnische verscheidenheid in een school een negatief effect heeft op individuele onderwijsprestaties.
Dat gaat echter niet op voor de wiskundeprestaties van 905 leerlingen die Braster en Dronkers onderzochten, verspreid over 41 klassen van elf Rotterdamse scholen voor algemeen voortgezet onderwijs. In deze grootstedelijke en multiculturele context blijken kinderen van migrantenouders in etnisch heterogeen samengestelde klassen juist significant hogere wiskundecijfers te halen dan hun klasgenoten in meer etnisch homogene klassen.
De onderzoekers verklaren hun bevindingen door te wijzen op de samenwerking tussen scholieren. In tegenstelling tot veel ouders vinden 13-jarige scholieren een maatschappij met etnische verscheidenheid een ‘normale’ zaak: zij hebben immers nooit anders meegemaakt.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres