Normal_sport_gymzaal_vrouw_sportief

Leerlingen van het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ) in Amsterdam gaan vanaf volgend schooljaar eerst een uur in beweging voordat de lessen beginnen. Volgens wetenschappers is beweging goed voor de leerprestaties. Hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit (VU), Geert Savelsbergh, gaat onderzoeken of de leerlingen werkelijk beter gaan presenteren door het uur sport. Dit meldt het Parool.

Een promovenda van de VU onderzocht eerder al de invloed van sport op leerprestaties onder verschillende groepen kinderen van acht tot twaalf jaar. Zij bekeek de leerresultaten van voetballers uit de jeugdteams van eredivisieclubs, amateurvoetballers en kinderen die niet sporten. Uit het onderzoek bleek dat de topvoetballers beter presteerden. De groep kinderen die helemaal niet sportten, hadden minder concentratie en keken ook meer televisie.

De leerlingen krijgen het uur sporten volgens de principes van het Athletic Skill Model (ASM), wat ontwikkeld is door René Wormhoudt, voormalig fysiotherapeut van onder andere het Nederlands elftal. “'In het model is veel aandacht voor bewegen, maar ook voor de effecten op leren. Het onderzoek naar de leerprestaties op het HLZ is voor het ASM dan ook enorm interessant”, zegt Wormhoudt. Volgens Conrector van HLZ, Cora Blom, heeft deze generatie leerlingen andere vaardigheden nodig dan de vorige generaties. “We proberen pubers te laten zien dat leren leuk is, door ze de regie meer in eigen handen te geven. Het uur sporten voor de les maakt het programma compleet”, aldus Blom.

© Nationale Onderwijsgids