Muziekles op middelbare scholen zou de taalvaardigheid van de leerlingen verbeteren. Door muziekles blijven bepaalde connecties in de hersenen intact, die normaal gesproken op deze leeftijd verminderen. Hierdoor blijven de hersenen gevoeliger voor subtiele klankverschillen die relevant zijn voor de taalvaardigheid. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd in PNAS, zo meldt Kennislink.
Een Amerikaans team van neurowetenschappers volgden 40 middelbare scholieren in Chicago en omgeving in de leeftijd van 14 tot 18 jaar. De ene helft van de scholieren volgde tijdens hun middelbare schooltijd muziekles, waarbij ze een instrument leerden te bespelen en deelnamen aan ensembles. De andere helft volgde een militair trainingsprogramma, wat bedoeld is om te werken aan leiderschapskwaliteiten en discipline. Voorafgaand aan de programma's scoorden beide groepen gelijk op taal- en luistervaardigheidstesten.
Zowel in het eerste als het laatste jaar van de middelbare school werden de proefpersonen getest op hun vermogen tot het onderscheiden van verschillende klanken. In het eerste jaar waren er geen verschillen tussen beide groepen. In het laatste schooljaar was er al wel een verschil tussen de groepen waarneembaar. De scholieren die 2 à 3 uur muziekles per week kregen, bleken beter in staat om kleine variaties in geluid van elkaar te onderscheiden. Ook bleek deze groep een groter fonologisch bewustzijn (inzicht in de klankaspecten van een taal) te beschikken.
Volgens de onderzoekers zorgt muzikale training er waarschijnlijk voor dat de bepaalde connecties in de hersenen dichtheid behoudt. Hierdoor zijn de hersenen van kinderen die muziekles volgen in staat om subtiele klankverschillen te blijven herkennen. De resultaten van de studie zouden er op wijzen dat in de vroege adolescentie muzikale training effect heeft op de neuronen. De onderzoekers pleiten daarom voor behoud van muziek in het programma van middelbare scholen.
© Nationale Onderwijsgids