(ANP) - Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) kan door met de ontwikkeling van vernieuwingen in het toekomstige voortgezet en basisonderwijs. Hij gaat daarbij uit van een advies van het Platform Onderwijs2032, dat uitzocht wat kinderen straks moeten kennen en kunnen.
Dekker wil dat een nieuw 'ontwerpteam2032' het plan verder gaat uitwerken en kreeg daarvoor genoeg steun, bleek woensdag in de Kamer. SP, PVV, D66 en CDA zien dat echter niet zitten. Ze hebben kritiek op zijn aanpak, zowel op de inhoud als het traject.
Zo vinden ze dat vernieuwingen eerst moeten worden getoetst aan criteria die een parlementaire commissie onder leiding van PvdA'er Jeroen Dijsselbloem eerder had opgesteld.
Volgens Dekker voldoet het plan op belangrijke punten wel aan het advies van Dijsselbloem. De onderwijssector zelf is positief, zei hij. Dekker zegde de Kamer toe dat leraren een grotere rol krijgen in het proces.
De inhoud van het onderwijs gaat niet helemaal op de schop, maar wordt op onderdelen verbeterd. "Geen revolutie, maar evolutie'', aldus Dekker.
Revolutie of evolutie, voor mij was het incident dat een leerling op mij schoot als docent bij ROC A12 in EDE een revolutie, ik moest daarna eerst 5 jaar onderduiken voor schoolterreur en daarna kwam er doofpotcultuur, Hans van Wieren van het Terra College werd door geschoten, dat is evolutie theorie, doofpot cultuur van de hoogste orde, en dan zeggen, het gaat op veel scholen prima.