Asielkinderen in Nederland die hier naar de middelbare school of het mbo gaan, krijgen vaak les op een te laag niveau. Scholen plaatsen de leerlingen op een lager niveau dan ze eigenlijk aankunnen omdat ze vaak een taalachterstand hebben. De VO-Raad en MBO Raad willen deze talentverspilling tegengaan, bijvoorbeeld door de vluchtelingkinderen meer lessen in het Engels te geven. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Uit een eerdere peiling onder directeuren van internationale schakelklassen bleek dat een derde van de vluchtelingkinderen onder zijn of haar niveau terechtkomt. De beide sectororganisaties willen dat er snel maatregelen genomen worden voordat de instroom van asielkinderen in het voortgezet onderwijs en mbo echt op gang komt. Nu zitten de meeste asielzoekerskinderen die middelbaar (beroeps)onderwijs krijgen nog in een schakelklas. Eind dit schooljaar en begin volgend schooljaar zal deze groep grotendeels doorgaan naar het reguliere onderwijs is de verwachting.
De VO-Raad wijst erop dat een taalachterstand niets zegt over intelligentie. Deze leerlingen op een lager niveau plaatsen omdat zij nog geen goed Nederlands spreken is dan ook talentverspilling, vindt de organisatie. Een oplossing zou kunnen zijn om deze leerlingen onderwijs in het Engels aan te bieden. Wanneer zij in hun thuisland Engels hebben geleerd, kunnen zij dan op een reguliere school sneller meekomen op een hoger niveau, denken de beide onderwijsraden.
Ook op het mbo worden jongeren met een vluchtelingachtergrond vaak lager ingeschat. Daarbij speelt ook een bekostiging een rol. Voor een entree-opleiding, het laagste niveau in het beroepsonderwijs, kunnen vluchtelingen een lening krijgen van tienduizend euro. Ook krijgen ze dan taalles en andere begeleiding voor het inburgeringsexamen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids