Normal_scheikunde_wiskunde_rekenen

Uit driejaarlijks onderzoek van de OESO (PISA-2015) blijkt dat Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs vergeleken met leerlingen in andere landen nog steeds bovengemiddeld presteren op het gebied van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Tegelijk zijn de resultaten op verschillende onderdelen en voor verschillende schoolsoorten iets achteruit gegaan. Vooral de neerwaartse trend die zich aftekent bij wiskunde op havo en vwo baart staatssecretaris Dekker zorgen. Ook een terugloop in de resultaten bij natuurwetenschappen op het vmbo roept vragen op en moet daarom goed onderzocht worden, zo stelt Dekker in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid.

Dekker: "Ook al gaat het om een lichte daling, we kunnen en mogen hier geen genoegen mee nemen. Het gaat hier immers om basisvaardigheden, vaardigheden die iedere jongere nodig heeft. Een welvarend land als Nederland moet beter kunnen."

PISA geeft veel informatie, maar geen concrete oorzaken voor de gesignaleerde trends. Daarvoor is aanvullend onderzoek noodzakelijk. Dekker zal de komende maanden dan ook met wetenschappers, leraren en beleidsmakers de gegevens van PISA beter analyseren om de oorzaken helder te krijgen. Aangezien de trend voor de hele OESO geldt, zal Nederland daarbij samen met andere landen optrekken. Vervolgens kunnen maatregelen geïdentificeerd worden die kunnen helpen de resultaten te verbeteren.

Dekker wil ook kijken naar de aanpak in Azië: "We vergelijken ons nu binnen PISA met name met andere Europese landen en de OESO. Aan PISA nemen echter steeds meer Aziatische steden en landen deel. Die gaan ons links en rechts voorbij. Het is mij te makkelijk om te zeggen: 'Hun aanpak past niet bij ons'. We moeten bereid zijn van hen te leren."

Voor de zomer van 2017 komt Dekker met de uitkomsten van het verdiepende onderzoek en zal dan ook aanvullende maatregelen voorstellen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids