Normal_studeren_vrouw_lezen_boek_studie

Uit het internationale onderzoek PISA (Programme for International Student Assessment) dat op 6 december is verschenen, blijkt dat Nederlandse 15-jarige leerlingen iets minder goed zijn gaan presteren op leesvaardigheid. De bevindingen uit het onderzoek bevestigen voor Stichting Lezen de noodzaak om in leesbevordering te blijven investeren. De stichting pleit voor een stevigere inbedding van leesbevordering thuis en in het onderwijs, zowel voor sterke als zwakke lezers, teneinde de basis van alle kinderen te verstevigen. Dat meldt Stichting Lezen.

Voor veel kinderen is lezen in de vrije tijd geen vanzelfsprekende bezigheid en lang niet alle kinderen groeien op met (voor)lezende ouders en een huis met boeken. Daarom is het van belang om juist in het onderwijs structureel aandacht te besteden aan leesbevordering via voorlezen, vrij lezen en boekverwerkingsactiviteiten zoals praten over boeken. Een aantrekkelijke, actuele boekencollectie en deskundige docenten zijn daarbij cruciaal.

De PISA-resultaten onderstrepen het onverminderde belang van leesbevordering. Wie vaak leest in de vrije tijd wordt een steeds vaardiger lezer, is meer gemotiveerd en gaat als gevolg daarvan nog vaker lezen. Vrijetijdslezen en leesvaardigheid versterken of verzwakken elkaar over en weer als in een spiraal. Voor een veellezer is die spiraal positief. Maar iemand die weinig leest, ziet zijn woordenschat en taalvaardigheid juist afnemen, en gaat als gevolg daarvan nog minder lezen. Hier pakt de spiraal negatief uit. Volgens Gerlien van Dalen, directeur Stichting Lezen is het daarom van groot belang dat kinderen en jongeren de gelegenheid krijgen om positieve leeservaringen op te doen, thuis en op school, om zo de spiraal in opwaartse richting te laten lopen.

Stichting Lezen maakt al jaren werk van leesbevordering. De stichting wil dat er voor alle kinderen en jongeren gedurende hun hele onderwijscarrière, hoe die er ook uitziet, structureel en ononderbroken aandacht is voor lezen: de doorgaande leeslijn. Docenten worden hierbij op allerlei manieren ondersteund. Daarnaast stimuleren ze geletterdheid via Bibliotheek op school, het leesbevorderingsprogramma voor het (voortgezet) onderwijs van Kunst van Lezen binnen Tel mee met Taal.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids