Deze week is de Week van het geld 2017. Het thema is ‘Maakt geld gelukkig?’ Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Thuis en in de klas. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Dit meldt Week van het Geld.
In het kader van de Week van het geld komt platform Wijzer in geldzaken met onderzoek naar het financieel gedrag van jongeren van 11 tot en met 16 jaar. Uit de cijfers blijkt dat bijna negen op de tien jongeren overleggen bij grote online uitgaven (meer dan 50,- euro) altijd eerst met hun ouders. Bij online uitgaven moeten jongeren vaker overleggen met hun ouders, dan bij uitgaven in een winkel. Driekwart van de jongeren mag van zijn ouders meestal wel zelf bepalen waaraan ze hun eigen geld uitgeven.
Acht op de tien jongeren hebben een betaalrekening en drie kwart heeft een spaarrekening. De helft van de jongeren met een betaalrekening heeft de afgelopen drie maanden iets online gekocht van zijn eigen geld. Gemiddeld besteedden deze jongeren in totaal 54,- euro aan hun online aankopen. Het vertrouwen in webshops is groot. Een meerderheid van de jongeren vertrouwt erop dat een bedrijf het product bij hen aflevert als ze online iets besteld en betaald hebben. Eén op de vijf jongeren heeft wel eens spijt gehad van zijn online aankoop.
Fysieke winkels blijven in trek bij jongeren. Hoewel een meerderheid de voorkeur heeft om toegangskaarten voor uitjes, games, muziek en films online te kopen, worden producten als kleding, voeding, cadeaus en gadgets nog steeds liever in een ‘echte’ winkel gekocht.
Circa zestig procent van de jongeren beschouwt online bankieren als veilig. Slechts een klein deel van de jongeren bewaart zijn geld liever thuis dan op de bank. Dit betekent niet dat contant geld volgens jongeren kan worden afgeschaft. 75 procent vindt contant geld niet overbodig.
Lees hier de rapportage Onderzoek online financieel gedrag jongeren van Wijzer in Geldzaken.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids