De regering zou niet de mogelijkheid moeten hebben om scholen te verplichten om een diagnostische toets af te nemen. Dat vinden Tweede Kamerleden Michel Rog (CDA) en Roelof Bisschop (SGP). De Kamer bespreekt hun initiatiefwetsvoorstel. Dit meldt de Tweede Kamer.
Diagnostische toetsen zijn bedoeld om lacunes in de kennis of vaardigheden van een leerling bloot te leggen. Ze kunnen een nuttig instrument zijn, erkennen Rog en Bisschop, maar zij zien niets in een verplichte toets. Daarom schrappen zij met hun initiatiefwetsvoorstel de bevoegdheid van de regering om middelbare scholen diagnostische toetsen Nederlandse taal en rekenen te laten afnemen.
Scholen verplichten om diagnostische toetsen af te nemen is een onterechte inbreuk op de pedagogisch-didactische vrijheid, zo luidt een belangrijk argument van de initiatiefnemers. De overheid moet volgens hen bepalen wat leerlingen moeten leren, maar niet hoe scholen dat bereiken.
De vrijheid van onderwijs mag niet betekenen dat scholen maar wat aanrommelen, benadrukt Becker (VVD). Zij betwijfelt of het verstandig is om de mogelijkheid van een verplichte diagnostische toets helemaal uit de wet te halen. De toets zou in de toekomst bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om de kwaliteit van zwakke middelbare scholen te verbeteren.
Een (verplichte) diagnostische toets kan nodig zijn om het leerproces aan te scherpen, benadrukt Beertema (PVV), om slecht presterende scholen bij de les te houden. De weerzin ertegen wijt hij aan de "nieuwe waan van de dag" dat toetsen en examineren niet meer van deze tijd zou zijn.
Het debat gaat op een later moment verder met de reactie van de initiatiefnemers en van staatssecretaris Dekker van Onderwijs.