Twee vwo-leerlingen van de Wolfert Daltonschool uit Rotterdam zijn de winnaars geworden van het Rijksmuseum Junior Fellowship 2018. Dit is een jaarlijkse prijs voor het beste profielwerkstuk georganiseerd door het Rijksmuseum en de NTR. Uit handen van Arie Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, ontvingen Maria de Hoogh en Anouk van de Ven een studiebeurs van € 1.500,-. De jury koos het profielwerkstuk 'De Middeleeuwen bekennen kleur' uit de tien genomineerde inzendingen die heel divers en allemaal van zeer hoge kwaliteit waren. Dit meldt de NTR.
Een kleurrijke videoreportage
Maria de Hoogh en Anouk van de Ven hebben onderzoek gedaan naar de vraag of de middeleeuwen zo donker waren als ze ons worden voorgesteld of dat er meer kleur gebruikt werd. De resultaten, zoals interviews met experts, waaronder Peter Raedts, hoogleraar Middeleeuwse Geschiedenis, werden vastgelegd in een videoreportage. De jury van experts uit verschillende vakgebieden verkoos hun werkstuk unaniem tot het beste.
Ad van Liempt, voorzitter jury Rijksmuseum Junior Fellowship: “De nieuwsgierigheid en de verbazing van Maria de Hoogh en Anouk van de Ven werken aanstekelijk en overtuigend op de kijker. Een videoreportage is dé manier om een publiek mee te nemen op de avontuurlijke reis van een intrigerende vraag naar een overtuigend antwoord.”
Rijksmuseum Junior Fellowship
Jaarlijks brengen meer dan 160.000 leerlingen een bezoek aan het museum. Naast het kennis maken met kunst en geschiedenis willen het Rijksmuseum en de NTR met het Junior Fellowship ook leerlingen interesseren voor vakgebieden als conservering en restauratie, en de mogelijkheden daarvan voor hun verdere opleiding.
Traineeship
De schrijvers van de tien beste inzendingen hebben, voorafgaand aan de uitreiking, een vijfdaags museaal onderzoeksprogramma gewonnen. Dit jaar stonden de maakprocessen van keramiek, muziekinstrumenten en juwelen centraal. Hiervoor werkten de deelnemers samen met hedendaagse ontwerpers en makers aan pilotvideo’s waarin de maakprocessen zichtbaar worden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids