Scholieren raken moedeloos door corona-achterstand, toetsen slechter gemaakt

Middelbare scholieren kwamen al drie keer vanwege een lockdown thuis te zitten. En weer krijgen veel scholieren thuisonderwijs vanwege verschillende corona-uitbraken. Hele klassen zijn weer naar huis gestuurd en ook een aantal scholen moesten weer sluiten. Dit meldt de NOS.

NOS Stories verspreidde een vragenlijst die door 300 scholieren is ingevuld. Ruim 40 procent van de scholieren zegt dat ze door corona een leerachterstand hebben gekregen. Dit komt dan met name omdat ze de online lessen lastig vinden. Daar komen lage cijfers van en daardoor blijven scholieren zitten.

Ook docenten zien dat toetsen slechter worden gemaakt,  maar zij maken zich vooral zorgen over de sociale ontwikkeling van scholieren. 

Overgangsnormen 

Omdat veel scholieren niet mee konden komen in de digitale lessen keken scholen het eerste coronajaar minder streng naar rapportcijfers. In de zomer van 2020 gingen ook meer leerlingen over dan normaal. De scholen zeiden dat ze het jaar erna weer wat soepeler zouden omgaan met de overgangsnormen, maar volgens DUO blijkt dat er juist meer mensen afgelopen zomer zijn blijven zitten dan de jaren ervoor. 

Mentale problemen 

Leraren merken dat de achterstanden ook zorgen voor mentale problemen. Leerlingen zijn sneller moe en hebben een soort desinteresse voor school, ze hebben geen zin om iets te doen. 

Ook Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, vindt het belangrijk dat scholen meer aandacht gaan geven aan sociale ontwikkeling en mentale problemen in het onderwijs. “Scholen moeten per leerling gaan kijken wat diegene nodig heeft. Zo’n achterstand kan leerlingen namelijk tekenen voor het leven en een valse start geven.”

Door: Nationale Onderwijsgids