Bijles voor leerlingen zou niet afhankelijk moeten zijn van het salaris dat hun ouders verdienen. Alle kinderen moeten dezelfde kansen krijgen op school. De gemeente Baarn gaat daarvoor een plan opstellen. Privébijles is al jaren een mogelijke oorzaak voor de ongelijkheid binnen het onderwijs. Aan bijles, huiswerkbegeleiding en examentraining wordt al jaren veel geld uitgegeven. Dat meldt RTV Utrecht.
Ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs betalen vooral extra voor de verschillende trainingen. In het middelbaar beroepsonderwijs en het basisonderwijs nemen deze uitgaven sinds de coronapandemie flink toe.
Schoolprestaties rijkere kinderen
Vooral de schoolprestaties van de rijkere kinderen krijgen hierdoor een opleving. Bijlesdocent Renz van de Wetering uit Utrecht vindt dat jammer. Hoogopgeleide ouders of ouders die het allemaal kunnen betalen helpen hun kinderen op deze manier goed op weg. Kinderen die echt hulp nodig hebben, maar waarvan ouders het zich niet makkelijk kunnen veroorloven, blijven vastzitten.
Bijles
Van de Wetering is een gepensioneerd docent en koos er bewust voor om bijles te geven. Leerlingen krijgen bij hem één op één aandacht. Al vindt hij dat bijles buiten schooltijd niet nodig zou moeten zijn. “In het onderwijs gaat er iets mis. De groepsgrootte op scholen bijvoorbeeld. Dertig kinderen in een klas. In kleinere klassen kan je kinderen veel beter stimuleren en motvieren om aan de slag te gaan.”
Uitgaven onderwijsondersteuning
Ook maakt Van de Wetering zich zorgen over de privé-uitgaven voor onderwijsondersteuning. In de schoolklassen zitten ook kinderen die denken dat ze met de bijlesdocent nog wel even de stof kunnen doornemen. Of de leerlingen hebben buiten schooltijd om al de stof behandeld en in de les doen ze niet meer actief mee. Door de bijles is het voor kinderen niet meer noodzakelijk om zelf hun best te doen, zo stelt Van de Wetering.
Hoogopgeleide ouders
Het gaat overigens niet alleen om geld. Hoogopgeleide ouders kunnen hun kinderen zelf ook heel goed helpen. Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds in Utrecht geeft aan dat zij vrouw docent is en dat ze hun kinderen op het gymnasium op weg heeft geholpen met Grieks en Nederlands.
30 procent van de kinderen die opgroeien in een gezin met armoede kom op de havo/vwo terecht. 72 procent van de kinderen uit een rijk gezin komt op dat niveau terecht. “Dat ligt niet aan hun hersenen, dat ligt aan de kansen die de samenleving die kinderen gunt”, aldus Spekman.
Prestatiemaatschappij
Scholen en wijken groeien volgens Spekman daardoor uit elkaar. Hij snapt heel goed dat als je genoeg geld verdient, je dan ook prima voor bijles kan betalen. Ook de druk die leerlingen ervaren in deze prestatiemaatschappij neemt toe volgens Spekman. Het Jeugdeducatiefonds helpt scholen op weg waar meer dan de helft van de kinderen in armoede opgroeien. Dat de klassen te groot zijn speelt volgens Spekman ook een rol, maar in klassen waar veel kinderen zitten met problemen thuis ontploft er ook vaak iemand. Voor een docent is dat extra zwaar. Van een school vraagt dat veel extra.
Baarn hoopt nu een voorbeeld te zijn voor andere gemeenten.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk