Het Jordan Lyceum in Zeist laat ouders voorlopig niet meekijken in de school-app Magister. De cijfers van hun kinderen kunnen ouders drie maanden lang niet meer via de app bekijken. Op die manier wil de school de prestatiedruk van leerlingen verlagen. Dat meldt RTL Nieuws.
Magister wordt voornamelijk binnen het voortgezet onderwijs gebruikt. Het is een digitaal schooladministratiesysteem waarin onder andere cijfers van de leerlingen in te vinden zijn. In de loop der jaren zijn er verschillende functies bijgekomen, zoals het inzien van absentie en cijfers door derden. De ouders van leerlingen van het Jordan Lyceum kunnen vanaf maandag 4 november voorlopig geen cijfers meer bekijken.
Prestatiedruk onder leerlingen
Docent economie Stijn Uittenbogaard van het Jordan Lyceum deed onderzoek naar de prestatiedruk onder zijn leerlingen. Daaruit bleek dat zij vanwege Magister een enorme druk voelden om goede cijfers te halen. Uittenbogaard besloot toen om de app tijdelijk uit te schakelen voor ouders. Want kinderen waarvan de ouders wel meekijken, voelen meer druk dan hun klasgenoten waarvan de ouders niet meekijken.
Voor leerlingen voelt het vooral dat hun ouders altijd maar alles willen weten, terwijl de ouders het waarschijnlijk goed bedoelen, zo stelt Uittenbogaard. Zijn oplossing is dat ouders met hun kinderen gaan praten over de schoolresultaten en niet stiekem de cijfers controleren.
Positief over afsluiten Magister
Uittenbogaard geeft aan dat 95 procent van de ouders positief is over het afsluiten van Magister. School laat ouders ook in tussenrapportages ook al weten hoe het met de leerlingen gaat. “Op school wordt veel vergaderd, dus er tijdens het afsluiten van Magister nog volgende overzicht wat betreft leerlingen”, aldus Uittenbogaard.
Directeur van Ouders & Onderwijs, Lobke Vlaming, krijgt vaak veel vragen vanuit ouders over Magister. Veel ouders willen helemaal niet alles weten over de leerprestaties van hun kinderen. Scholen denken vaak dat ouders alles willen weten van hun kinderen, maar dat is niet altijd zo.
'Hoeft niet altijd digitaal'
Het plan van het Jordan Lyceum is volgens Vlaming dat ook een goed idee. “De school kan altijd contact opnemen met de ouders als het kind geen goede resultaten haalt. Het hoeft niet altijd digitaal.”
Schoolprestaties
Ook de ouders van de leerlingen die les krijgen aan het Jordan Lyceum reageren positief, maar er zijn ook vragen. Door dit tussentijdse reportages kunnen de ouders de schoolprestaties van hun kinderen gewoon blijven inzien, zo stelt Uittenbogaard. “We willen ouders hiermee zeker geen lesje leren, we willen alleen kijken wat het doet met de prestatiedruk onder leerlingen.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk