Kinderen met cerebrale parese (CP) hebben er baat bij als aan het begin van hun schoolcarrière gestart wordt met een interventieprogramma gericht op numerieke vaardigheden. De kinderen ontwikkelen zich in getalbegrip en rekenvaardigheden namelijk over een periode van 2 jaar. Dit concludeert Maaike van Rooijen, promovenda bij de Radboud Universiteit in haar promotie-onderzoek. Dit meldt Vakblad Vroeg.
NOG
'Start interventie bij begin schooltijd kinderen met CP'
-Van Rooijen stelt dat het aan te raden is om aan het begin van de schooltijd van kinderen met CP gelijk te starten met interventieprogramma's. Kinderen met CP hebben namelijk niet alleen problemen op het gebied van motorische vaardigheden, maar ook op domeinen als communicatie, gedrag, sensorische vaardigheden en cognitie. Van Rooijen onderzocht in haar promotie-onderzoek specifiek de cognitieve vaardigheden omtrent getalbegrip en de rekenvaardigheden van kinderen met CP.
De promovenda concludeert dat cognitieve vaardigheden bij deze groep kinderen positief gerelateerd zijn aan getalbegrip en rekenen. Dit geldt voor zowel algemene vaardigheden als domeinspecifieke vaardigheden zoals tellen. Daarnaast vond Van Rooijen een positieve associatie tussen fijne motoriek en rekenvaardigheden. Het is niet duidelijk welk mechanisme hier verantwoordelijk voor is. Ook bleek uit het onderzoek dat het voor kinderen met CP lastig is om op latere leeftijd een soortgelijk niveau van rekenvaardigheden te bereiken als hun leeftijdgenoten, wanneer zij eenmaal achterlopen.
© Nationale Onderwijsgids