In 2016 gaat het nieuwe meerjarig landelijk programma 'Bruggen Bouwen' van start. Het programma is voor de verbetering van de aansluiting en doorstroming van leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs met gedragsproblematieken naar het mbo of een baan. Het programma is een initiatief van de Aloysius Stichting. Dat meldt het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (Lecso).
De veranderingen in het mbo stellen kwetsbare leerlingen en onderwijsinstellingen voor nieuwe uitdagingen. Het programma moet helpen om de doorstroming van leerlingen uit het speciaal onderwijs naar een baan of vervolgopleiding in Entree of het mbo te verbeteren. Dit gebeurt door de samenwerking tussen scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, AOC en ROC's in de regio op thema's. Hierbij valt te denken aan professionaliseren en regionaliseren van LOB en stages, symbiosetrajecten en regionale planning onderwijs aan kwetsbare groepen.
Door het programma moet tijdige afstemming over het leertraject van de leerling in het laatste jaar op het speciaal onderwijs gerealiseerd worden, waardoor de overgang naar het mbo optimaal wordt voorbereid. Ook moet het programma ervoor zorgen dat leerlingen vanuit de Aloysius scholen nooit meer 'onverwacht' of onvoorbereid binnenkomen op het mbo. Dit door onderlinge samenwerking en afstemming in de toeleiding. Daardoor is bekend wat de leerling wil en kan en wat er nodig is aan (extra) begeleiding of aandacht. Voor leerlingen met een korte verblijfsduur wordt gewerkt met een e-portfolio waarop docenten en begeleiders van leverende en ontvangende scholen samen toegang hebben. Leerstof en begeleiding kan de leerling ‘meenemen’ of wordt samen afgestemd. Voortijdige schooluitval moet hiermee worden verminderd.
Het programma wordt bekostigd door actieve inzet van docenten en begeleiders van deelnemende scholen, een bijdrage per leerling vanuit de deelnemende scholen en actieve werving van subsidies en bijdragen vanuit Erasmus+, ESF A2 subsidie en eventuele andere subsidiemogelijkheden. Het programma heeft een looptijd van 2016 tot en met 2019.
© Nationale Onderwijsgids