Het aantal leerlingen in het basisonderwijs is in het schooljaar 2015/’16 verder gedaald. Deze daling is sterker in het speciaal basisonderwijs dan in het reguliere basisonderwijs. 7.500 vmbo-leerlingen die in 2015 een diploma voor de theoretische leerweg haalden, stroomden door voor een vervolgopleiding binnen het voortgezet onderwijs. Dat meldt Onderwijs in Cijfers.
Internationaal vergeleken presteren Nederlandse basisschoolleerlingen goed in taal en rekenen. Nationaal meten worden deze vaardigheden ook in de laatste groep van de basisschool gemeten. Op de eindtoets scoren jongens voor alle onderdelen (rekenen, taal, studievaardigheden) ongeveer even goed. Bij meisjes zit meer variatie. Zij presteren iets beter in taal en minder goed in rekenen dan jongens. De laatste jaren besteden steeds meer scholen vanaf groep 1 al aandacht aan vreemde taalonderwijs. Bij de meeste scholen gaat dat om Engels, maar er zijn ook scholen die Frans of Duits geven.
Internationaal gezien presteren Nederlandse middelbarescholieren goed op het gebied van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen (top 10). Ook presteren Nederlandse leerlingen goed als het aankomt op de beheersing van een tweede taal (Engels). De interesse voor het leren van Engels is groot. In de afgelopen jaren is het aantal scholen dat tweetalig onderwijs (tto) aanbiedt toegenomen en daarmee ook het aantal leerlingen dat tweetalig voortgezet onderwijs volgt.
De burgerschapsvaardigheden van Nederlandse leerlingen blijven echter achter bij die van leerlingen uit de meeste andere Europese landen. In het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs, volgen net iets meer leerlingen havo of vwo dan vmbo. In de bovenbouw van havo en vwo is het profiel economie & maatschappij het meest populair.
© Nationale Onderwijsgids