Oudervereniging Balans en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) vinden passend onderwijs nog geen succes. Zij stellen tien verbeterpunten voor om passend onderwijs te laten slagen. Dit meldt Balans.
Een belangrijke suggestie is het coachen van leerkrachten in sociale vaardigheden zodat zij alle leerlingen, dus ook leerlingen met ontwikkelingsproblemen, op hun eigen niveau les kunnen geven en motiveren. Dat betekent ook meer aandacht voor zelfreflectie bij de leerkracht: hoe kun jij als leerkracht het verschil maken voor deze specifieke leerling? Daarnaast bevat het tien-puntenplan onder andere een pleidooi voor kleinere klassen van maximaal 24 leerlingen.
Op 29 juni debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van het passend onderwijs. Oudervereniging Balans en de NVA vragen de Tweede Kamerleden de tien verbetervoorstellen mee te nemen in het debat, zodat passend onderwijs alsnog een succes kan worden.
Lees hier de brief van Balans en NVA met de tien verbeterpunten, aan de leden van de vaste commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer.
© Nationale Onderwijsgids