Normal_leren__kinderen__lezen__vakken__schoolvakken__jongens

De Studiegroep Duurzame Groei adviseert de overheid meer te investeren in leraren, schoolleiders en bestuurders. Uit onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van professionals cruciaal is voor de leerwinst die leerlingen boeken. Dit meldt Studiegroep Duurzame Groei.

De studiegroep zegt in het rapport 'Kiezen voor duurzame groei' dat uit onderzoeken blijkt dat leraren naast leerwinst ook op non-cognitieve uitkomsten zoals verzuim, schorsingen, studietempo, en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten van invloed zijn. Naar aanleiding hiervan adviseert de studiegroep een intensiever startersprogramma om de begelei­ding van startende leraren op het gewenste niveau te brengen. Hierin kan worden voorzien door middel van een driejarig programma met meer ondersteuning vanuit de lerarenopleiding en een getrainde coach vanuit de school. Ook moeten lerarentekorten moeten voorkomen. In het primair onderwijs kan dit door de intrede-eisen van de pabo om te vormen tot eisen die behaald kunnen worden gedurende de opleiding. In het voortgezet onderwijs moeten betere carrièremogelijkheden gecreëerd worden.
 
Ook blijkt uit onderzoek dat hoe sterker besturen de kwaliteit van scholen bewaken en stimuleren, hoe beter de schoolleiders en docenten zijn, aldus de studiegroep. Schoolbesturen worden daarom steeds meer het primaire aangrijpingspunt. Om de kwaliteit te versterken, kunnen beroepsstandaarden voor schoolleiders en bestuurders worden opgesteld of aangescherpt. Deze moeten vervolgens bij de werving en bij functione­ringsgesprekken worden gebruikt door schoolbesturen en raden van toezicht. Op basis hiervan kan dan ook een inwerk­programma voor alle startende schoolleiders verplicht worden gesteld. De studiegroep zou dit extra willen stimuleren met de mogelijkheid van een geldelijke beloning. Voor zwakke scholen kan een pool van excellente bestuurders en schoolleiders worden ingezet voor het bieden van extra ondersteuning. Ook moeten zij daarnaast meer gebruik kunnen maken van gespecialiseerde coaches van buiten de eigen school. Ook hier denkt de studiegroep aan de mogelijkheid van een extra geldelijke beloning. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids