Linawijs is een innovatieve ontwikkelplek voor thuiszitters die niet terecht kunnen op een gewone school of een school voor speciaal onderwijs. Het wordt ontwikkeld door leerkracht, verpleegkundige én ervaringsdeskundige Marieke Stolte. Haar dochter Lina kon zelf geen plek vinden binnen het reguliere onderwijs. Dit meldt Trouw.
NOG
Moeder ontwikkelt nieuwe 'ontwikkelplek' voor slimme thuiszitters
-Lina heeft een stevige vorm van autisme met een normaal IQ. Met haar dertien jaar is ze fysiek en cognitief een puber, maar sociaal-emotioneel is ze een heel stuk jonger. Het reguliere en speciaal onderwijs kon haar niet bieden wat ze nodig heeft. Zorginstellingen, zoals een zorgboerderij, waren teveel groepsgericht voor Lina.
Haar moeder Marieke Stolte is leerkracht en verpleegkundige en ontwikkelde vanuit deze achtergrond ‘ontwikkelplek’ Linawijs. Rust en veiligheid voor de kinderen staan hierbij voorop. Elk kind krijgt een eigen ruimte en een persoonlijk begeleider. Er wordt meegegaan met wat het kind aankan qua input. Als het kind er klaar voor is, kunnen gezamenlijke activiteiten plaatsvinden en kan het meedoen aan praktische leervormen in de natuur of in de keuken. Linawijs kan plaats bieden aan nog twaalf andere thuiszitters naast Lina zelf.
De realisatie van Linawijs loopt nu nog tegen twee obstakels aan: startkapitaal en een passend gebouw. De gemeente Culemborg denkt mee, maar heeft niet veel geld. Stolte: “Ons initiatief vraagt een andere manier van denken, buiten alle definities.” Zo’n zestig mensen steunen de ontwikkelplek en er wordt gepraat met organisaties in onderwijs en zorg.
Het aantal kinderen dat maanden of jaren geen onderwijs krijgt, ligt in Nederland al jaren rond de 10.000. Scholen, gemeenten en drie ministeries hebben in juni het Thuiszitterspact ondertekend om dit aantal met voormalig kinderombudsman Marc Dullaert als 'aanjager' terug te brengen. Hij constateerde dat er niet goed wordt samengewerkt tussen scholen, gemeenten en jeugdzorg. "Over thuiszitters wordt soms gesproken als kinderen die een ziekte hebben. Die kinderen zijn niet ziek, ze hebben een speciale onderwijsbehoefte. Het is aan scholen en gemeenten om daarin te voorzien.''
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids