School voor speciaal basisonderwijs De Wissel voert dit jaar een vierdaagse schoolweek in. De school heeft dit besloten omdat veel leerlingen overprikkeld raken gedurende de schoolweek. Een rustdag middenin de week moet dit voorkomen en kan er bovendien voor zorgen dat de prestaties van de leerlingen omhoog gaan. Dit meldt NH Nieuws.
NOG
School voor speciaal basisonderwijs gaat over op vierdaagse schoolweek
-De Wissel kent naar verhouding veel leerlingen die snel overprikkeld raken en daardoor snel een dag thuisblijven. Directeur Mark Leek verwoordt het zo: “Wat we zien is dat het weekend te laat komt of te kort is.” Daarom is besloten dat de leerlingen een vierdaagse schoolweek krijgen. Op de woensdagen zijn ze vrij.
De verwachting is dat dit niet alleen ten goede komt aan de rust van de leerlingen. Het zou ook goed kunnen dat de leerlingen beter gaan presteren. “Uitgeruste kinderen kunnen ook beter leren.” Onder de ouders zijn velen enthousiast over de kortere schoolweek. Een enkeling is bang dat de overgang naar het voortgezet onderwijs hierdoor bemoeilijkt wordt.
De Wissel kreeg toestemming van het ministerie van onderwijs voor de pilot, omdat de school in de categorie regelluwe scholen valt. Onderzocht gaat worden of de vierdaagse schoolwerk inderdaad effectief blijkt te zijn.
Voor de vakantie berichtte de Onderwijsgids ook al over een pilot met een vierdaagse schoolweek. Het ging hierbij om basisscholen die vallen onder scholengroep Zaan Primair. Op één school werd hiermee al geëxperimenteerd. Ook hier was het ziekteverzuim de hoofdreden. Maar niet onder leerlingen. Het is het lerarentekort dat Zaan Primair parten speelt. De kortere schoolweek is dan ook bedoeld om in te springen op problemen die gaan ontstaan als de eerste zieke leraren zich aandienen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids