Aandacht voor Samen naar School tijdens Week van Inclusief Onderwijs

Van 10 tot 14 maart staat de Week van Inclusief Onderwijs in het teken van de Samen naar School-klassen. Voor veel kinderen met een beperking is regulier onderwijs niet vanzelfsprekend. Ze gaan vaak naar een speciale school ver van huis, waardoor contact met leeftijdsgenoten uit de buurt ontbreekt. Meer dan 10.000 kinderen met een beperking zitten zelfs thuis. Stichting het Gehandicapte Kind wil hier verandering in brengen door meer Samen naar School-klassen op te zetten. Daar kunnen kinderen met en zonder beperking samen naar school. Dit meldt Stichting het Gehandicapte Kind.

Een Samen naar School-klas is een speciaal ingerichte klas binnen een reguliere school, waar kinderen met een beperking onderwijs en zorg op maat krijgen. Waar mogelijk sluiten ze aan bij reguliere lessen en activiteiten. Ook kinderen uit de reguliere klassen komen regelmatig helpen, bijvoorbeeld bij het voorlezen of knutselen. Dit bevordert wederzijds begrip en zorgt ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen.

Zestig Samen naar School-klassen

In 2006 was er in Nederland slechts één klas, inmiddels is dat uitgegroeid tot een snelgroeiende beweging met meer dan 60 klassen verspreid door het land. "Voor 2027 streven we naar 100 klassen”, zegt Maartje van Boekel van Stichting het Gehandicapte Kind. "Ieder kind kan leren, ook de kinderen die complexe zorg nodig hebben. Voor hen is een Samen naar School-klas een uitkomst: onderwijs en zorg op maat op een gewone school in de buurt."

Minder eenzaamheid

Kinderen met een beperking voelen zich vaak eenzaam, blijkt uit meerdere onderzoeken. Door hen een plek te geven op een reguliere school, neemt het contact met kinderen uit hun eigen buurt toe en de eenzaamheid af. "Dan worden ze wel uitgenodigd voor feestjes en hebben ze speelafspraakjes”, aldus Van Boekel. Maar zelfs herkenning in de lokale supermarkt, zorgt ervoor dat kinderen met een beperking zich gezien voelen.

Inclusief onderwijs helpt ook kinderen zonder beperking

Samen naar School-klassen hebben niet alleen voordelen voor kinderen met een beperking. Ook leerlingen zonder beperking leren dat diversiteit normaal is. Ze groeien op met het besef dat niet iedereen hetzelfde is, en dat versterkt hun sociale vaardigheden, legt Van Boekel uit. Internationaal onderzoek bevestigt dat inclusief onderwijs niet alleen leidt tot betere schoolresultaten voor álle kinderen, maar ook bijdraagt aan een grotere sociale ontwikkeling.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky