De Vrije Universiteit (VU) pleit voor een andere opzet van de universitaire lerarenopleiding. De universiteit wil een tweejarige Educatieve Master introduceren in alle relevantie domeinen: talen, bèta, economie en maatschappijleer. Bij de Educatieve Master volgen de studenten de master van hun vak, bijvoorbeeld Biologie of Nederlands, hierbij wordt de opleiding tot docent geïntegreerd. Dat meldt de VU.
De universiteit heeft het voornemen om een Educatie Master voor de alfa-, bèta- en gammavakken te ontwikkelen. Het is bijvoorbeeld voor studenten die al een mastergraad hebben en alsnog de bevoegdheid voor docent voor het voortgezet onderwijs willen halen, dit kunnen de studenten doen door middel van een Postgraduate opleiding. Deze studenten krijgen dan wel onderwijs op masterniveau, maar krijgen na afronding geen tweede mastergraad. Wel krijgen de studenten de lesbevoegdheid in de vorm van een geschiktheidsverklaring.
Rector Magnificus Frank van der Duyn Schouten, legt uit dat de universiteit met deze nieuwe opzet voor de universitaire lerarenopleiding ruimte wil creëren voor de beroepsvoorbereiding, maar dan wel op academisch niveau. Voor de vernieuwde opzet werkt de VU samen met en in de lijn van de VSNU lerarenagenda. Voorwaarde voor de realisatie van de vernieuwing is dat de gesprekken met het ministerie van Onderwijs over de randvoorwaarden goed verlopen.
Uit een visitatierapportage van de Quality Assurance Netherlands Universities blijkt dat het programma van de VU op orde is en dat studenten door het volgen van het programma een goede beroepsvoorbereiding krijgen. Een verbeterpunt is dat het niveau van het praktijkonderzoek niet voldoet aan de maatstaven van het NVAO om als volwaardige academische masterproef beschouwd te worden. De NVAO heeft de lerarenopleidingen wel geaccrediteerd, maar met de voorwaarde dat de plannen van de VU wel het gewenste effect zullen laten zien. De tweejarige Educatieve Master kan niet eerder van start gaan dan collegejaar 2016/2017.
© Nationale Onderwijsgids